In iedere klas zitten gemiddeld drie kinderen met een chronische aandoening. Denk bijvoorbeeld aan astma, diabetes of migraine. Meestal zijn deze aandoeningen onzichtbaar - niet omdat kinderen dat zo willen, maar omdat ze het lastig vinden om dit te vertellen. Meer openheid en begrip in de klas kunnen hierin het verschil maken. Niet alleen voor kinderen met een chronische aandoening, maar alle kinderen die onbegrip ervaren. In dit project werken we toe naar een landelijke solidariteitsactie voor en door kinderen.
Hoe kunnen we op een speelse en impactvolle manier de onzichtbaarheid van en het stigma op chronisch zieke leerlingen doorbreken en scholen jaarlijks inspireren om stil te staan bij hun ervaringen en behoeften?
Het Doel
Dit project heeft als doel meer zichtbaarheid en begrip te creëren voor chronisch zieke leerlingen op de basisschool door een landelijke solidariteitsactie. In co-creatie met zowel chronisch zieke leerlingen als hun klasgenoten bedenken we hoe we jaarlijks op een speelse en aanstekelijke manier chronisch ziek zijn op school onder de aandacht kunnen brengen.
Met de solidariteitsactie willen we:
Solidariteit bevorderen: Door de aandacht te vestigen op het feit dat er in elke klas wel drie chronisch zieke leerlingen zitten, normaliseren we het chronisch ziek zijn en vergroten we het bewustzijn en begrip binnen de schoolgemeenschap.
Duurzaamheid garanderen: Een jaarlijks terugkerend evenement dat op termijn uitgroeit tot een landelijk herkenbare en breed ondersteunde traditie.
Taboes doorbreken en begrip vergroten: Op een laagdrempelige manier chronische aandoeningen bespreekbaar maken, zodat scholen en leerlingen meer openstaan voor elkaar.
De aanpak
In de eerste fase van dit project (mei-oktober 2025), gaan we met twee basisscholen (groep 6 en 7) het ontwerp voor deze solidariteitsactie ontwikkelen. In een creatief en begeleid co-creatie proces gaan leerlingen zélf aan de slag met het bedenken, testen en verbeteren van ideeën. Ze onderzoeken vragen als:
Hoe voelt het om chronisch ziek te zijn op school?
Hoe kunnen we chronisch ziek zijn zichtbaar maken voor anderen?
Hoe kunnen we ervoor zorgen dat we op school meer begrip tonen voor elkaar?
Co-creatie betekent dat kinderen zelf vormgeven aan oplossingen. In plaats van een les te krijgen over chronisch ziek zijn, gaan ze creatief onderzoeken en ontwerpen.
Samen met twee social-designers bedenken ze ideeën, maken een prototype, testen dit in de klas en geven feedback. Vervolgens leggen we de ontwerpen voor aan een groep chronisch zieke leerlingen om ze te testen of het aansluit en om ze verder aan te scherpen.
Dit project voeren wij uit in samenwerking met
Ontwerpduo: Sharon Vos en Lotte Jonkergouw (Kids Design Studio)
Met dank aan het Agis Innovatiefonds.